11 Cedera Akibat Gurauan Bom Di Pesawat Lion Air

11 Cedera Akibat Gurauan Bom Di Pesawat Lion Air

0
SHARE

JAKARTA – INDONESIA – ‘Gurauan Bom’ yang terdapat pada sebuah pesawat Lion Air menyebabkan sebelas penumpang pesawat tersebut cedera. Gurauan tersebut hadir daripada seorang penumpang ketika memasuki pesawat itu, yang dijadual berlepas dari Pontianak, Kalimatan ke Cengkareng, Jakarta.

Sebuah video berdurasi lebih kurang 55 saat yang tular di media sosial Facebook menunjukkan para penumpang panik dan bertindak keluar terburu-buru menerusi pintu kecemasan, malah ada yang bertindak terjun dari sayap pesawat Boeing 737 itu.

Penerbangan JT687 yang dijadual berlepas dari Bandar Udara International Supadio jam 6.50 petang waktu tempatan itu, ditunda ke jam 9.45 malam, dan selamat tiba ke destinasi jam 11.10 malam tadi.

Menurut laporan media Indonesia, seorang penumpang lelaki dikenali Frantinus Nirigi dilaporkan bergurau kononnya terdapat bom dalam pesawat itu ketika para penumpang dalam proses memasuki pesawat.

Frantinus Nirigi…

Keadaan itu menyebabkan para penumpang lainnya panik dan bertindak membuka pintu kecemasan pesawat berkenaan untuk menyelamatkan diri.

Penumpang berkenaan kini ditahan untuk siasatan lanjut dan pihak polis Kalimatan Barat tidak menemui sebarang bom dalam pesawat berkenaan.

Sementara itu Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Lion Air Group, Edward Sirait dipetik media Indonesia berkata sepanjang tahun 2018,  Lion Air  telah mengalami lapan kali  gurauan bom.

“Ini sudah berulang-ulang, dalam tahun ini saja sudah kena delapan kali, terakhir sebelum ini pada 27 Mei lepas dalam penerbangan Jakarta-Kuala Lumpur, akibatnya penerbangan delay hampir dua jam, ini merugikan semua pihak,” katanya.